Upravljanje lancem opskrbe strateški je pristup planiranju i dobivanju trenutnih i budućih zahtjeva organizacije kroz učinkovito upravljanje opskrbnom bazom za postizanje uspjeha organizacije. S obzirom na to, logistika kao dio lanca opskrbe ima vrlo važnu ulogu u procesu lanca opskrbe za postizanje uspjeha organizacije. Ključne odgovornosti logističkih zadataka su prijevoz proizvoda s mjesta na mjesto, skladištenje proizvoda, distribucija proizvoda krajnjem kupcu. Logistika je segment poslovanja u kojem optimizacija procesa isporuke robe od dobavljača do krajnjeg korisnika dovodi do značajnih ušteda u svakoj kompaniji.
Strategija tvrtke je skup radnji koje njezini menadžeri poduzimaju kako bi nadmašili konkurente tvrtke i postigli vrhunsku profitabilnost. Cilj dobro osmišljene strategije nije samo privremeni konkurentski uspjeh i kratkoročna dobit, već podrazumijeva dugoročni uspjeh uz osiguranje budućnosti tvrtke. Upravljanje lancem opskrbe može se identificirati kao dobro osmišljena strategija s obzirom na to da lanac opskrbe ima značajnu ulogu u uspjehu ili neuspjehu poduzeća.
Najvažniji cilj lanca opskrbe je isporuka proizvoda u traženoj količini, kvaliteti i u obećanom roku po najkonkurentnijoj cijeni tijekom cijelog procesa, od faze opskrbe do konačne isporuke. Da bi se to doista postiglo na takav način, lanac opskrbe mora sadržavati sljedeće karakteristike:
- Jasna strategija lanca opskrbe kao temelj tvrtke. Ova karakteristika temelji se na dubokom razumijevanju poslovne strategije tvrtke
- Biti prilagodljiv i brz, što omogućuje natjecanje u današnjem dinamičnom okruženju
- Biti transparentan i imati jasno izražena očekivanja izvedbe i imati kulturu odgovornosti prema kupcima
- Biti usredotočen na kontinuirano poboljšanje u cijelom lancu opskrbe i težiti vrhunskim performansama
- Biti svjestan prednosti i slabosti i sudjelovati u aktivnostima komparativne analize.
- Imati perspektivu od kraja do kraja, usredotočujući se na aktivnosti lanca opskrbe prema SCOR modelu planiraj-kupi-izradi-isporuči-vrati-omogući
- Imati globalni, a ne regionalni fokus
Bez oklijevanja, tajna uspjeha organizacije je tim kvalitetnih i predanih agenata za promjene, odnosno lanac opskrbe gubi, ili pobjeđuje na temelju kvalitete i inovativnosti ili kreativnosti ljudi koji njime upravljaju.
Da bismo zaključili njegovu važnost možemo reći “Lanac opskrbe je poput prirode, svuda je oko nas.”
U nastavku se nalazi usporedba tradicionalnog i modernog upravljanja lanca opskrbe.
Element | Tradicionalni lanac opskrbe | Moderan lanac opskrbe |
Model pristupa | Planiranje i kontrola Više nepovezanih ciklusa planiranja | Planiranje, izvedba, provjeravanje, djelovanje Više međusobno povezanih ciklusa planiranja |
Stanje zaliha | Povećane zalihe | Optimalne zalihe |
Operacije | Neravnoteža u ponudi u odnosu na potražnju Više reaktivnih operacija | Ravnoteža u ponudi u odnosu na potražnju Pojednostavljene operacije |
Pristup ukupnim troškovima | Povećani troškovi i resursi | Smanjeni troškovi i resursi |
Suradnja | Neistodobna komunikacija Nedostatak suradnje | Istodobna komunikacija Partnerstvo |
Baza dobavljača | Povećane razlike među dobavljačima | Minimalne razlike između dobavljača |
Kvaliteta | Neučinkovit odgovor i pravovremena isporuka Utjecaj na kvalitetu | Učinkovit odgovor i pravovremena isporuka Povećana kvaliteta |